Vi gratulerar vår kund Behaviosec till priset "Årets varumärke"

Företaget Behaviosec som är en avknoppning från Luleå tekniska universitet har fått flera prestigefyllda priser. Senast också "Årets varumärke" vid näringslivets pris i Luleå i fredags. Behaviosec har rönt stor uppmärksamhet för sin patenterade modell för datasäkerhet. Alla människor har unika sätt att bete sig vid datorn, exempelvis hur de klickar, använder musen och andra rörelsemönster. Detta utgör en unik signatur som identifierar användaren. 

Modellen för datasäkerhet är så intressant att kunder runt om i världen har fått upp ögonen för Luleåföretaget, som började som en C-uppsats vid Luleå  tekniska universitet. Kunderna är stora banker, försvaret och andra aktörer där säkerheten är extra viktig.

 – För vår del handlar finansieringen nästan enbart om riskkapital. Vår verksamhet lämpar sig inte för banklån, berättar delägaren Olov Renberg. I början var Norrlandsfonden tillsammans med riskapitalbolaget Lunova våra enda externa finansiärer. Nu har vi blivit så pass stora och intressanta att vi fått in andra.

 Två stora riskkapitalbolag har gått in som delägare och totalt 46 miljoner kronor satsas på fortsatt internationell expansion. Norrlandsfonden fortsätter som finansiär tillsammans med de nya ägarna.

 – Det första säljkontoret etableras i London och jag har precis flyttat dit för att få igång verksamheten, fortsätter Olov Renberg. Det är första delen på en satsning i Storbritannien och USA, men också i övriga Europa. Produktionen kommer att stanna i Luleå, vilket innebär att vi behöver anställa fler.

 – Vi är glada att ha fått vara med i en så intressant satsning, säger Birgitta Cajander, företagsanalytiker Norrlandsfonden. Positivt är att de också väljer att satsa vidare i Luleå.


Behaviosec expanderar internationellt.