Toppchef på Spotify blir ny produktchef på Leeroy

Toppchef på Spotify blir ny produktchef på Leeroy

AI-bolaget Leeroy utvecklar en digital plattform som ska hjälpa restaurangkedjor att utveckla sina affärer med hjälp av data. Den snabbväxande uppstickaren meddelar nu att de värvar en riktig techprofil som ny produktchef.

Norrlandsfondens kund AI-bolaget Leeroy utvecklar en digital plattform som ska hjälpa restaurangkedjor att utveckla sina affärer med hjälp av data. Den snabbväxande uppstickaren meddelar nu att de värvar en riktig techprofil som ny produktchef.

Det är Spotify-rutinerade Pär von Zweigbergk som ansluter till bolaget. Han började jobba på Spotify för åtta år sedan under en tid då bolaget bara sysselsatte 140 anställda. När han nu lämnar Spotify är de ett bolag med över 5.000 anställda och med sig tar han erfarenheter från en rad seniora roller.

”Att ytterligare en viktig person från ett tungt bolag inom techscenen väljer att följa med på Leeroys resa är vi glada och ödmjuka inför", säger Per Nord, vd på Leeroy i ett pressmeddelande.

Leeroy rekryterade förra året Anders Härén, tidigare teknik- och utvecklingschef på Mittmedia, som ny teknikchef. Han och Pär von Zweigbergk ska nu leda företagets produktutveckling.

“Jag är mycket imponerad av teamet på Leeroy och ser fram emot att tillsammans med dom bygga vidare på en tjänst som användarna älskar. Att med en smart och användarvänlig produkt kunna hjälpa restauranger och deras kunder att få en magnifik upplevelse är väldigt motiverande. Det ska bli roligt och lärorikt att åter vara med i ett tidigt skede av produktutvecklingen”, säger Pär von Zweigbergk.

Leeroy har lyckats locka till sig en rad tunga investerare i bolaget, där Tommy Jacobson har investerat genom sitt bolag Zenith, liksom Collector-grundaren Lena Apler. Även Almi Invest och Norrlandsfonden är investerare i bolaget.